EGR sistema

Bendra informacija

Labai dažnai gaunu klausimų apie EGR vožtuvo darbo principus , jo įtaką varikliui , pašalinimo metodus ir pan. tai ta proga nusprendžiau parašyti nedidelį straipsniuką, kuris, manau, bus daugeliui naudingas. Pradėsiu nuo  kelių žodžių apie patį EGR vožtuvą ir jo veikimo schemą.

egr SCHEMA

Kadangi pagrindinė problema, kurią reikia spręsti esant EGR sistemos gedimams  yra oro srauto judėjimas,tai kad būtų paprasčiau įsivaizduoti,  pridedu labai supaprastintą  schemą, kurioje matomas oro judėjimas variklyje, kuriame yra sumontuota  EGR sistema.

EGR aušintuvas ir interkuleris (švaraus oro aušintuvas) yra opcijos - ne visose mašinose šie dalykai yra , bet tai ne principinis dalykas.

 

 

Iš pradžių švarus oras iš oro filtro  per droselinę sklendę esančią įsiurbimo kolektoriuje patenka į variklį. Jame  padaro savo darbą ir iš ten jau dalis atidirbusių  dujų arba sakykime karštas oras per EGR vožtuvą gryžta atgal į įsiurbimo kolektorių kur susimaišo su šviežiu oru patekusiu iš filtro. Taigi kaip matome į variklį patenka oro mišinys kuris yra sudarytas iš dviejų komponenčių - iš švaraus oro ir atidirbusių dujų ( atkeliavusių iš variklio išmetimo sistemos ). Atidirbusių  dujų ir švaraus kiekio santykį reguliuoja variklio valdymo kompiuteris priklausomai nuo variklio darbo sąlygų. Kad būtų paprasčiau įsivaizduoti pridedu EGR darbo grafiką , paimtą iš vieno OPEL variklio valdymo kompiuterio.

 

 

X ašyje yra kuro kiekio , paduodamo į cilindrus ,reikšmės  , Y ašyje variklio apsukų reikšmės.

Lentelės reikšmės yra išreikštos procentais . 100% reiškia pilnai uždarytą EGR vožtuvą.

 

 Kaip matome, šio variklio  EGR yra pilnai uždarytas variklio apsukoms pakilus virš 3400 RPM ( eilutė 3400 ) arba paduodant  į cilindrus kuro kiekį viršijantį 37.5 mg / str ( stulpelis 37,5 ) . Visas kitas diapozonas žemiau šių reikšmių yra EGR darbo zona. Nors absoliučios  reikšmės kiekvienam varikliui būna skirtingos ir  nereikėtų priskirti šios lentelės absoliučiai visiems varikliams, tačiau pats EGR darbo principas yra praktiškai toks pats.

Iš čia ,beje, yra matomas atsakymas į klausimą - kaip EGR'o išjungimas įtakoja TA dūmingumo rezultatus. Kadangi per TA variklis yra išsukamas daugiau nei 4000 RPM o EGR'as  ,kaip matome iš lentelės , yra uždaromas jau prie 3400 RPM tai bet kuriuo atveju - ar EGR atjungtas ar neatjungtas, dūmingumo matavimo rezultatams tai neturi įtakos , nes abiem atvejais EGR'as būna uždarytas ir dūmingumo matavimo procese nedalyvauja. Paprasčiausiai , dėl uždaryto EGR vožtuvo kažkiek pakyla NOx kiekis, kuris yra nematuojamas.

 Jeigu kam įdomu sužinoti detalesnį EGR darbo mechanizmą  , tai straipsnio apačioje rasite išsamesnį dokumentą apie detalesnius EGR darbo principus  bei mokslinius tyrimus o mes šioje vietoje pereiname prie kitų  aspektų - kam tas EGR reikalingas iš viso ,kokie yra EGR gedimų šalinimo metodai,jų pliusai ir minusai . Jeigu neskaitysite straipsnio anglų kalba (nuoroda apačioje) tai pasakysiu , kad šis vožtuvas yra montuojamas grynai tik dėl ekologinių sumetimų. EGR vožtuvo pagalba yra mažinamas azoto oksidų kiekis variklio išmetamosiose dujose. Pačiam varikliui nuo jo buvimo yra jei ne  blogiau tai ir ne geriau :) o nenaujam varikliui jis sukelia  daugiau bėdos nei naudos - mažėja variklio galia, išmetamosios dujos sugrąžintos į įsiurbimo kolektorių teršia jį , kartais užkemša vos ne aklinai. Kadangi šį vožtuvą turi dauguma dyzelinių variklių tai anksčiau ar vėliau su EGR gedimu tenka susidurti dažnam jo vairuotojui. Kaip taisyklė variklis pereina į avarinį režimą , kurio metu yra ribojamos variklios apsukos, atjungiama turbina ir savaime suprantama normaliai važiuoti tampa neįmanoma. Nuskaičius su kompiuteriu klaidas, dažniausiai matomas klaidos  kodas - P0400 . Diagnozavus EGR sistemos gedimą , iškyla dilema - ką daryti arba kokį remonto būdą pasirinkti  ?

 

Info šaltinis - Tier III Compliance Low Speed Engines

Remonto variantai

Taigi kokie yra ERG vožtuvo gedimo šalinimo būdai ?

1. Galima EGR vožtuvą keisti į naują . Pats geriausias  būdas , tačiau ir pats brangiausias. Turint omenyje, kad kai kurie EGR vožtuvai kainuoja virš 300 EUR.

2. Galima įmontuoti emuliatorių, kurie paskutiniais metais išpopuliarėjo visose sferose. Tad ne išimtis yra ir EGR vožtuvo emuliatorius. Jų variacijų  yra begalė, bet esminis veikimo principas yra vienodas - apgauti variklio kompiuterį, kad šis galvotų jog EGR vožtuvas yra veikiantis. Tai nėra pats optimaliausias problemos šalinimo metodas dėl kelių priežasčių  - visų pirma yra padaroma intervencija į automobilio laidyną t.y. nukarpomi/nupjaunami laidai tam, kad būtų galima prijungti reikalingus emuliatoriaus laidus pvz. prie oro srauto matuoklės kontaktų. Beje, pajungus emuliatorių dažnai pastebimas nedidelis traukos sumažėjimas ir tai yra natūralu, kadangi emuliatorius yra montuojamas į variklio elektrinę sistemą ,tokiu būdu įveda pokyčius elektros signaluose, kurie reikalingi variklio valdymo kompiuteriui  ir iš principo išsprendžia tik dalį problemos -  jis "išjungia" tik avarinį variklio režimą ir nuramina automobilio savininką, nes mašina vėl važiuoja. Tačiau emuliatorius nepakeičia tos dalies oro, kuris turėtų patekti į variklį esant veikiančiam EGR vožtuvui. Kaip jau matėte schemoje - dalis oro yra paimamas iš oro filtro, kita dalis patenka per EGR vožtuvą o kadangi pastačius emuliatorių , EGR vožtuvas yra uždaromas aklinai visiems laikams, tai ta dalis oro, reikalinga oro mišiniui, kuri patekdavo per šį vožtuvą, yra paprasčiausiai "išjungiama" ir jos nekompensuoja niekas, nes variklio valdymo kompiuteris yra elementariai apgautas . Vadinasi, į variklį nebepatenka visas reikalingas oro kiekis ir tokiu būdu yra iškraipomas oro:kuro santykis apie kurį variklio valdymo kompiuteris  net nežino, nes galvoja kad viskas veikia pagal jo užduotus parametrus

3.Galima užaklinti EGR vožtuvą ir jį atjungti. Tai yra pats pigiausias būdas kurį galima pritaikyti tik kai kuriuose senesniuose varikliuose su vakuumine EGR valdymo sistema. Variklio darbui turi tokį patį minusą  kaip ir emuliatoriaus pastatymas - variklis negauna pilno oro kiekio ,kurio jam reikia. Sąlyginis pliusas - beveik nieko nekainuos.

4. Jeigu  EGR vožtuvas yra tik užsikimšęs suodžiais kaip žemiau pateiktose nuotraukose ,tai jį galima bandyti valyti . Dažnai tai padeda ,bet,kaip taisyklė,  neilgam, kadangi jis vėl užsikemša.

   

5. Ir galiausiai yra naujausias metodas, kuris  pradėtas taikyti paskutiniais metais atsiradus galimybei perrašinėti variklio valdymo kompiuterius. Tai yra programinis metodas ir jo esmė -  pakeisti variklio valdymo programą taip , kad joje "nebeliktų vietos" EGR vožtuvui. Tai yra savotiškas mini chiptuningas, tiksliau būtų - remapingas. Ir tai yra ko gero pats geriausias sprendimo būdas šiomis dienomis , kadangi pašalina EGR gedimų bėdą teisingiausiai.
Šio metodo pliusai - teisingai suprogramavus variklio valdymo kompiuterį , yra teisingai sukoreguojamas oro:kuro santykis dėl ko variklis dirba taip kaip turėtų būti. Kadangi nėra jokios intervencijos į elektrines grandines, variklio valdymo sistema gauna  teisingą informaciją iš atitinkamų daviklių ir dirba taip kaip turėtų dirbti. Dar vienas iš pliusų yra tai ,kad visus programinius darbus galima padaryti be mašinos - užtenka turėti tik valdymo kompiuterį ,kurį išimti dažniausiai užtenka mokėti tik atsukti kelis varžtus.

Teisingumo dėlei reiktų pasakyti,  kad net ir išprogramavus EGR vožtuvą šis metodas kaip ir visi anksčiau paminėti turi minusiuką ir  išlieka pagrindinis aspektas dėl ko ir yra montuojami šie vožtuvai t.y. ekologija. Bet čia jau asmeninis reikalas ir tegul tai  lieka ant vairuotojo sąžinės :)

P.S. Neagituoju šalinti EGR vožtuvų iš viso  nei vienu iš šių metodų - visada esu UŽ kai reikia keisti detales naujomis , tačiau situacija yra tokia kokia yra ir jeigu jau iškilo problema kokį variantą rinktis , manau išsirinksite sau tinkantį.

Programuojami varikliai

EGR vožtuvus ( tiek vakuuminius tiek elektrinius ) programiškai galiu eliminuoti šiems varikliams :

   OPEL

 - 1.3 CDTI

 - 1.7TD (50KW X17DTL ; 55KW Y17DT/DIT )

 - 2.0DI ( 60KW ; X20DTL)

 - 2.0DTI (74KW ; X20DTH - Y20DTH ; EDC15M - PSG16 )

 - 2.2DTI (88-92KW ; Y22DTH - Y22DTR ; EDC15M - PSG16 )

 - 1.7 CDTI (59-92KW ; EDC15C7 ; EDC16C9; DENSO )

 - 1.9 CDTI (74-110KW ; EDC16C9/C39 )

 - 2.0 CDTI ( 82-118KW ; EDC17C18/19/59)

 - 3.0 CDTI ( DENSO )

   SAAB

  - 9-3  ; 2.2TID ;  PSG16 / EDC15M

  - 9-5 ; 2.2TID ; PSG16 / EDC15M

  - 9-5 ; 3.0TID  V6 ; DENSO

  - 1.9 TID / TTID

 

 P.S. Jeigu neradote savo variklio šiame sąraše , prašau, nesikuklinti skambtelti ar parašyti užklausimą el.paštu - diagnostika@opelis.lt